torsdag den 6. marts 2008

Praktik dag 9

D. 6/3

Så er vi færdige med familieteaterværkstedet, som det hedder. Det har været rigtig sjovt, og der er blevet et rigtig godt resultat ud af de to ugers arbejde. Vi har nu prøvet det igennem en masse gange, og det fungerer rigtig godt! (Næsten) alt er klappet og klart og spiller sammen på en rigtig god måde.
Jeg fik også set en af de andre grupper opføre deres opvisning i dag. De havde arbejdet med lyd og bevægelse og havde lavet en fælles performance hvor de gjorde bevægelser, der passede til nogle lyde, som de selv havde lavet. De kaldte det selv for “dogmelyde” fordi de kun havde brugt forskellige redskaber (balloner, papkasser, mundlyde osv.) til at lave lydene, og ikke reallyde. - Det var virkelig flot og rigtig skægt hvad de havde fundet på!
Jeg kan jo ikke være der i aften når hele showet går igang desværre. Men jeg er blevet lovet en video med det hele på, så det glæder jeg mig til at se!

Nu sidder jeg i toget på vej mod Ollerup. Jeg skal hjem og hente billetterne før jeg skal se Niels Hausgaard i aften på Svendborg Teater sammen med min kæreste og to andre fra lærerskolen. Og selvom jeg virkelig gerne ville have været på Freinetskolen i aften, glæder jeg mig nu en del mere til at se Hausgaards show. Jeg er jo lidt af en fan. Har en del af hans plader og har set en del af hans shows. Så jeg glæder mig både til at høre hvad han har at sige, og høre hvilke nye sange han har lavet. Og om der er nogle gamle kendinge. Det plejer der gerne at være. :-)

I morgen holder jeg fri. Jeg bliver hos min kæreste i Odense, og mens hun er i skole, vil jeg forberede mit fortælleforløb for næste uge. Jeg har allerede en masse idéer.
Jeg har jo hørt nogle af eleverne fra Ildgruppen læse op af deres såkaldte “Kongeørnshistorier”. Det er en historiesamling de skrev for et par uger siden. Og hold kæft hvor er de gode til at skrive! Én af historierne troede jeg faktisk først var skrevet af en forfatter. Jeg troede helt seriøst at det var en bog, eleven læste op af. Sætningerne var så avanceret formuleret og karaktererne og scenerne så godt beskrevet at det umuligt kunne have været en 4. - 6.-klasses elev, der havde skrevet det. Men det var de fandme! Så det er meget imponerende!
Til gengæld lagde jeg mærke til at ingen af dem gjorde særlig meget ud af oplæsningen. Det var meget hakket og uden indfølelse ligegyldigt hvor meget indfølelse der var lagt i arbejdet med teksten. Så det har jeg besluttet at arbejde en del med. Derigennem vil de jo også få en god forståelse for genre og tempo i teksten, og vil lære at jonglere mere med de virkemidler der hører til i den kategori.

Jeps. Det bliver rigitg sjovt! Og jeg tror sgu egentlig også at jeg selv vil få en del ud af at arbejde med de øvelser. Så det er sgu ikke en envejslæring der foregår i lærergerningen. Man lærer fandeme også en del ting selv - hvis man vil… ;-)

Nå. Knus og kram og alle mulige ting! Nu skal jeg over og se Hausgaard show. Og så må I have en god weekend. Solen skinner, og det er ved at blive forår!

Hilsen Kåre

Ingen kommentarer: