onsdag den 5. marts 2008

Praktik dag 8

D. 5/3

Kom lidt sent op i morges. Var virkelig sløv. Jeg kom til tiden, men det var da lidt irriterende ikke at nå hverken morgenmad eller bad. Men sådan er det jo en gang imellem. Ville nu ellers gerne have lidt mere selvdisciplin. Men det gode er nu at jeg ikke ligesom i sidste uge også er træt i løbet af dagen. Det er faktisk helt udemærket. Så det er nok noget med at komme ind i en rytme. Hvilket vil betyde, at næste uge bliver den bedste. Det håber jeg godt nok, siden jeg selv skal stå for det hele dér.

En anden ting. Min praktiklærer - eller hvad det hedder - på Freinetskolen spurgte mig i dag om hvordan det gik med dramaværkstedet. Og jeg kunne selvfølgelig sige at de to lærere på værkstedet er rigtig søde og imødekommende. Men også at jeg undrede mig over, at der ofte blev sagt noget og så sagt noget andet og aftalt noget og så aftalt og gjort noget andet. Som jeg sagde, rimelig forvirrende for både børn og voksne. Og der var det meget rart at få at høre fra praktiklæreren, at det kunne hun godt forestille sig med de to. - Altså på en kærlig måde. Men hun kunne godt genkende det. Og hun sagde også at vi jo bl.a. kunne snakke om det til en evalueringssamtale på et tidspunkt.
Ja. Det ville være rart. - Ikke for noget. Det er super hyggeligt. Men for at sige det på en pæn måde er der en del at evaluere på. ;-) Det er nok det i det at jeg helst ikke som praktikant vil opleve, at jeg selv kan gøre det bedre end de lærere, jeg arbejder med. Men det er jo også kun med nogle af tingene. Når det gælder erfaringen med at lave et opvarmningsforløb, er der en masse jeg kan lære og lærer! Så det er sgu lækkert!

Forresten. Kan det passe at det kun er dansklærere der kan tale rent? Er sproget virkelig så svært for alle andre (f.eks. dramalærerer) at det ikke er muligt at lære at bruge det på en grammatisk korrekt måde? - Ikke fordi det er så slemt. Det skærer bare i mine sarte ører som barn af to dansklærere når nogen siger “tempoer” i stedet for “tempi”. Bevares, det er da ikke nogen slem fejltagelse. Der er mange værre tilfælde. Men når det så ikke bliver opfattet, når man meget pænt og venligt retter det for begge vedkommende, og det så i stedet bliver til “tempier” eller forbliver “tempoer”, så virker det lidt håbløst at skulle holde sig til det grammatisk korrekte.
Nå, det var bare en lille bøvs, som min gamle dansklærer altid sagde, når hun “blev nød til” at inddrage en subjektiv polemisk kommentar til en given ting. (Forresten var “ting” et bandlyst ord i de stile man afleverede til hende. Det synes jeg der er meget rigtigt i, så her skal det liges siges at “ting” i denne sammenhæng nok betyder “emne” ;-)

Ha en fortsat god solskinsdag!
- Kåre

Ingen kommentarer: