mandag den 3. marts 2008

Praktik dag 6

D. 3/3

Jeg troede egentlig i morges at det igen ville blive en træt dag, hvor jeg af uransagelige årsager stadig var træt, selvom jeg havde fået de otte timer, jeg har brug for. Men selvom jeg lige blev nødt til at tage en halv time mere i morges, hvilket umuliggjorde både bad og morgenmad, så var jeg faktisk umådelig frisk så snart jeg nåede frem. Og det er blevet ved i løbet af hele dagen.
Men, skal det siges, det er også en del mere overskueligt ikke at skulle stå for selve undervisningen som jeg gør det på dramagruppen. Når jeg som i dag er i Ildgruppen, som det hedder, skal jeg dybest set bare være med til deres morgenmøde og ellers hjælpe dem med deres opgaver og hvad de ellers finder på at lave. Det er nemlig noget af det jeg er nået frem til; at lærergerningen er så meget lettere, når man ikke er “på” hele tiden. Når man kan lade eleverne arbejde selv, er det både mere overskueligt og behageligt for én selv som lærer og for eleverne som ikke mister koncentrationen af at skulle lytte til, hvad læreren vil proppe i dem, men i stedet får lov at lære selv.

Så jeg glæder mig efterhånden ret meget til den sidste uge hvor jeg selv skal tilrettelægge undervisning for Ildgruppen. Ikke fordi jeg ikke kan bruge dramaundervisningen til noget, jeg har bare efterhånden fået nok ud af det og nok af det… Det er virkelig hårdt, synes jeg, at skulle tilrettelægge seks dages intensiv undervisning. Især når det meste af tilrettelæggelsen foregår i løbet af undervisningen.
Men det betyder absolut ikke at jeg ikke får noget ud af det. Dét gør jeg! Men jeg tror nu jeg ville få mere ud af det, hvis det var ordentligt planlagt til at starte med… Så derfor glæder jeg mig til at kunne planlægge og udføre noget grundigt. Og så må jeg jo bare håbe at det lever op til mine forventninger, hvilket det naturligvis ikke gør. For sådan er det. En praktikants forventninger lever aldrig op til resultatet. Men i hvert fald kan jeg lære en del af det. Og det glæder jeg mig til.
Forresten er jeg efterhånden kommet frem til at den markante årsag til at jeg stresser over det her dramaprojekt, er at jeg ikke kan se enden af regnbuen. Jeg ved ikke hvordan og om vi kan få det hele færdigt inden tiden løber ud. Og hvor ville det være ærgeligt hvis vores gruppe (som den eneste) ikke fremviste et ordentligt produkt for forældrene, og så videre… OG! Der skal jeg selvfølgelig bare sætte min lid til de lærere jeg arbejder med, og ikke tage al ansvaret over på mig selv. Så jeps. Problem solved!

Så vil jeg ellers begynde at forberede mig på den sidste uge. Det bliver fedt!

Ha det godt til i morgen!
- Kåre

Ingen kommentarer: