tirsdag den 11. marts 2008

Praktik dag 11

D. 11/3

I dag var det lidt bedre. Jeg gjorde lidt ud af at aftale med eleverne hvordan vi skulle kunne koncentrere os om det, vi lavede. Der gik stadig lidt for meget tid med at snakke om at snakke. Og jeg fik kun nået en øvelse med hvert hold. Til gengæld var de rigtig gode til at gå op i øvelsen. De skulle fortælle om en ting de havde taget med. En ting som havde stor affektionsværdi for dem. De fik 20 minutter til at skrive noget ned om tingen. De kunne selv vælge om de ville skrive alt ned de ville sige, eller om de bare ville fortælle ud fra nogle stikord. Det var rigtig godt at se at mange af dem slet ikke syntes at der var nok tid til at skrive, fordi de gerne ville kunne skrive hele historien ned om deres fantastiske talisman, og derefter at se hvordan de ingen (eller få i hvert fald) problemer havde med at fortælle videre uden at have noget på skrift.
Det var rigtig godt! Også selvom vi ikke nåede mere end det.

Så snakkede jeg også med de to lærere i Ildgruppen, hvoraf den ene er min praktiklærer. Det var lækkert at få vendt de overvejelser jeg havde gået med, både overfor de ting jeg allerede har lavet, og det jeg skal lave de sidste tre dage af praktikken. De er begge to meget kompetente og nogle gode støtter at have som praktikant. Den ene bl.a. fordi hun har så meget erfaring og virkelig har nogle ressourcer at trække på, og den anden bl.a. fordi han - som han også sagde - er en meget ny lærer og derfor kan relatere meget til den situation, som jeg står i.
Vi snakkede bl.a. om bandeord og sprogbrug blandt eleverne. Jeg havde givet helt frie tøjler i mine opgaver så eleverne kunne bruge så mange bandeord de ville - det er min erfaring at det vækker skrivelysten meget, hvis man kan sige nogle ting der, som man ikke normalt må. Men det var lidt problematisk fordi de allerede brugte meget energi på at etablere en konsensus blandt eleverne om, at man begrænsede et grimt sprogbrug så meget som muligt. Og det er jo ærgeligt at jeg kommer ind og rykker ved det de har lært eleverne. Men som vi også snakkede om, er det jo svært - i hvert fald for mig som udeforstående - at tage hensyn til det da de ikke skal føle sig censurerede i deres arbejde med tekst, hvilket ofte ville kunne hæmme kreativiteten. Men det var en interessant snak vi havde. Enhver har nemlig forskellig grænse i forhold til sprogbrug fordi man ikke kan bruge særlig mange pædagogiske principper i arbejdet med det. Det handler om at tage hensyn til hinanden, men man kan sjældent gå ud fra hvordan man selv gerne vil tales til. F.eks. kan man sagtens sige til et barn uden at barnet bliver ked af det, at det er en gris, men hvis man siger det til en muslim, er det en ufatteligt stor fornærmelse. Eller hvis man bruger almindelige bandeord som “sgu” og “for helvede” overfor en kristen. Det er sgu fandeme et svært emne. Og nok bare noget man må forholde sig til ude på den enkelte skole i praksis. - Så længe man husker at det handler om at tage hensyn til hinanden.

Derudover fik jeg nogle idéer fra dem om hvordan jeg skal lave grammatikundervisningen fredag. Det glæder jeg mig til!

Hygge for i dag! Det er blevet lidt sent, og jeg skal have kigget på planen for i morgen. Skal bl.a. læse en historie op for dem. Det glæder jeg mig til!

- Kåre

Ingen kommentarer: